Ontspoord bij ’t Hof
Stel je voor, je zit lekker een biertje te drinken in Cafe bij ’t Hof in Honselersdijk en plotseling dendert er een kolossale stoomtram door de voorgevel het cafe binnen. Tafels, stoelen en het complete buffet worden door het ijzeren gevaarte metersver het cafe in gedrukt.
Dat overkwam Trijntje van Vliet in 1883.
De stoomtram komt naar Honselersdijk
Wat waren de Honselersdijkers blij dat de directie van de Westlandsche Stoomtramweg- maatschappij (WSM) in 1882 besloot om de Haagse spoorlijn door te trekken langs de Nieuweweg naar Poeldijk, Honselersdijk en Naaldwijk.
Het tracee liep van Loosduinen via Poeldijk naar de rolpaal en vervolgens linksaf, langs de veiling, richting Honselersdijk.
In Honselersdijk werden de rails langs de voorkant van de Nederhof en door de Hofstraat richting Naaldwijk gelegd.
Op onderstaand kaartje van de Westlandkaart (1895) zien we de hoefijzervormige Nederhof met het tracee van de spoorlijn.
Bij de Nederhof maakte het tracee, ter hoogte van het huidige Cafe Bij ‘t Hof, een scherpe bocht naar rechts. Omdat de ruimte in de Hofstraat nogal beperkt was, werd de hoek van het pand de Nederhof afgeschuind. Zie foto onder.
Eenmaal om de hoek liep het tracee verder door de Hofstraat richting Naaldwijk.
De Westlandse stoomtram stond er om bekend dat hij niet zo snel reed. Je kon hem op de fiets bijhouden. Maar ondanks die trage snelheid gebeurde het nogal eens dat de stoomtram uit de rails liep.
Op onderstaande foto (begin jaren ’20) zien we een ontspoorde stoomtram bij de rolpaal.
Het wonder van Trijntje en de stoomtram
Ook op 3 mei 1883 ging het flink mis.
Om 16.30 uur in de middag die dag liep de stoomtram (die, zo later bleek, te hard reed) uit de rails op de hoek van de Nederhof. De stoomtram boorde zich door de voorgevel van de tapperij van Trijntje van Vliet (het latere cafe bij ’t Hof). Trijntje werd met buffet en al de gelagkamer ingeschoven. Zij “bekwam, als door een wonder, gelukkig geen letsel, evenmin eenige bezoekers in de tapperij aanwezig” aldus de Courant voor Maassluis, het Westland en Rozenburg van 9 mei 1883 (grappig is dat de krant er expliciet bij schrijft dat de stoomtram “zonder vergunning” de tapperij binnen reed).
Het ongeval werd nationaal nieuws.
Er werd over bericht door De Amsterdammer, de Tilburgse, de Haagse en Delftse Courant.
De Amsterdammer wist te vertellen dat Trijntje “niet te zeer verschrikt was, om de zonderlinge gasten iets tegen den schrik aan te bieden”. Je bent herbergierster of niet (met vergunning).
Tracee wordt verlegd.
Het ongeval leidde tot klachten van de Honselersdijkers.
En de directie van de WSM besloot in 1911 het tracee van de stoomtram te verleggen.
De spoorrails werden weggehaald bij het cafe en werden achter de Nederhof langs gelegd.
Op de Westlandkaart van 1912 zien we het nieuwe tracee.